Waarschuwingsmarkering op een lichte ondergrond bovenaan de trap. Op de trap liggen lijnmarkeringen en onderaan de trap lopen geleidelijnen

Veelgestelde vragen...

....en antwoorden!

Ja, de geleidevoorzieningen die door TG Lining worden aangebracht op treinperrons en stationshallen voldoen aan het ProRail ontwerpvoorschrift OVS00228 (Ontwerpvoorschrift Geleidelijnen en markeringen) en de SPC00216 (Productspecificatie Vloer- en traptredenafwerking voor de transferfunctie van stations). Verder wordt bij plaatsing in de openbare ruimte de CROW Richtlijn Toegankelijkheid (publicatie 337) aangehouden en in openbare gebouwen is onze basis het Handboek voor Toegankelijkheid en de IT standaard. 

Omdat er meerdere normen en richtlijnen in omloop zijn die her en der afwijken van elkaar raden we aan om eerst bij ons te checken wat toegepast kan worden. De inrichting van de route kan per situatie en regio verschillen. Bovendien valt er ook vaak wat te kiezen qua baanbreedte, vorm en kleur. 

Op deze website hebben we, onder de knop Projecten, een aantal referenties vermeld. Je kunt ook onze Instagram-pagina bekijken. Vind je in het overzicht geen referentie in de buurt? Neem dan gerust contact op zodat we deze aan je kunnen doorgeven.

Je bent ook van harte welkom in onze showroom in Heiloo om de materialen te zien en te voelen en waar je kunt ervaren hoe het is om zélf aangewezen te zijn op een geleideroute.

Ja, de meeste geleidevoorzieningen van TG Lining zijn bij uitstek geschikt om toe te passen bij zowel nieuwbouw, verbouw als bestaande bouwlocaties. Klein bestratingsmateriaal, zoals klinkers, worden alleen in onze werkplaats behandeld. Van intensieve bouwkundige maatregelen is namelijk geen sprake.  Het is wel fijner om de plannen en materialen al in het ontwerp mee te nemen wanneer dat kan.

Geleidevoorzieningen zijn bedoelt voor – en bestand tegen- voetgangersverkeer en  in permanente situaties heeft de toegankelijke route een technische levensduur van minimaal 15 jaar.

Door de hoge hechtkracht en grote slijtvastheid behoeven de producten van TG Lining minimaal (correctief) onderhoud of reparatie. De ervaring leert bovendien dat vooral niet-voetgangersverkeer hiertoe aanleiding geeft.

De meest toegepaste kleuren zijn wit en zwart. Maar TG Lining kan lijnen en noppen in iedere gewenste RAL kleur benaderen. De uiteindelijke kleur zal altijd iets afwijken van de zuivere RAL kleur omdat de uiteindelijke kleur mede bepaald wordt door de kleur van het epoxyhars zelf en die van de overige bestanddelen.

Ja, wij verzorgen het gehele project m.b.t. de geleidevoorzieningen. TG Lining geeft (desgewenst) advies over de meest logische routing, produceert de lijnen en noppen en brengt deze met een ervaren team van monteurs zelf aan. Zo heb je nergens omkijken naar en ben je verzekerd van een perfect eindresultaat. Ook doen we inspecties op kwaliteit van bestaande geleideroutes.

TG Lining hanteert eenheidsprijzen op projectbasis. De prijs is o.a. afhankelijk van het type ondergrond, de plaats van uitvoering en uiteraard het aantal strekkende meters. Je kunt op iedere productpagina eenvoudig een vrijblijvende prijsopgaaf aanvragen. Bellen of mailen kan natuurlijk ook.

Ja, je kunt gebruik blijven maken van het gebied tijdens de uitvoering van onze werkzaamheden. Over zo pas aangebrachte kunsthars lijnen en noppen plaatsen we traanplaten zodat het werk goed beschermd wordt maar er geen beperkingen zijn qua toegankelijkheid. Ook niet voor personen met een rolstoel, rollator of kinderwagen.

Dit is afhankelijk van het type ondergrond, de afwerking van de toplaag en de mate van vervuiling in de ondergrond. Indien nodig ruwen we deze licht op maar alleen ter plaatse van waar de epoxyhars geleidelijnen en noppen komen. Zo blijft de tussen- en omliggende bestrating in tact. De geleideroute heeft daardoor geen afwijkende baankleur ten opzichte van de resterende bestrating. Dit zorgt voor een strakke uitstraling van het project.

De aanhechting van epoxy lijnen en noppen is mogelijk op vrijwel alle soorten (elementen)verhardingen, vloerafwerkingen, gietvloeren of slijtlagen. Een greep uit de ondergronden waarop we in de afgelopen 25 jaar voorzieningen hebben aangebracht: (giet)asfalt, bezande vormbak klinkers (alle formaten), keramische of beton(grind)tegels, (ingestrooide) slijtlagen, linoleum, marmoleum, marmer, graniet, kwartsiet en vinyl. En nog veel meer. Uitzondering zijn glasplaten, blauw hardsteen, sommige natuursteensoorten en onbezande en strengpers klinkers omdat de aanhechting hierop niet gegarandeerd kan worden. Bij twijfel maken we graag een monster in onze werkplaats. En als de epoxyhars variant niet geschikt is, dan hebben wij legio alternatieven.

Dat is mogelijk, maar esthetisch en functioneel is het te prefereren om voegen uit te sparen (vrij te houden). Omdat we met sjablonen werken kunnen we deze, tot op zekere hoogte, aanpassen aan het bestratingsverband. er wordt door ons onderscheid gemaakt per situatie. Is er sprake van uitzonderlijk veel voegen, bijvoorbeeld bij een klinkerbestrating, dan worden klinkers in de werkplaats van TG Lining belijnd en naderhand in een uitgespaarde of uitgezaagde baan in de bestrating aangebracht.

Vaak wel, niet altijd. In het geval van elementen verhardingen zoals klinkers worden deze juist altijd bij TG Lining in de werkplaats belijnd of van noppen voorzien. De reden hiervan is dat klinkers te klein zijn om een goed voel-en volgbareroute mee te maken voor de gebruiker. En daar is het tenslotte om te doen. Bovendien is het esthetisch resultaat niet fraai over alle voegjes heen en zal de wegbeheerder het patroon niet gelijkmatig kunnen instraten nadat er grondwerkzaamheden zijn verricht. Door klinkers vooraf stuk voor stuk te belijnen en naderhand in een (vrijgehouden) baan in te straten lukt dit juist wel. Ongeacht het toegepaste bestratingsverband.

Uiteraard is dat mogelijk. Als je ons een monster van de ondergrond stuurt zorgen wij ervoor dat het monster binnen twee weken gereed is voor bemonstering en retourzending. Desgewenst testen we het monster op hechtkracht.

Logo van TG Lining

Zoeken op deze website